Tikkurilan Jokiniemeen halutaan luoda uniikki ammatillisen ja jatkuvan oppimisen superkampus, joka palvelee opiskelijoita, työnhakijoita, työnantajia sekä yrityksiä. Oppimiskampus tuottaa osaamisen kehittämisen ja työvoiman kohtaannon palveluita laajan yhteistyöverkoston ja yhteisten, digitaalisten palvelualustojen kautta.
Järjestämme kaikille avoimen Hackathonin, jonka avulla ideoidaan uudelle kokeiluympäristölle konsepteja ja mahdollisesti vaikutetaan tilan suunnitteluun. Oppimiskampuksen ”Garagessa” yritykset, oppilaat ja asiantuntijat voivat tulla yhteen ja kehittää ketterästi osaamistaan sekä uusia tuotteita ja palveluita.
Tämä järjestetään pitkäkestoisena Hackathonina kolmessa vaiheessa.
Mikä on Hackathon?
Hackathon on opiskelijoille ja ammattilaisille suunnattu tapahtuma, jossa useamman henkilön tiimit kilpailevat parhaasta haasteen totueutuksesta.
Miksi?
Hackathonin avulla on mahdollisuus löytää uusia ratkaisuja, sekä myös kehittää luovuutta.
Tutustu Hackathoniin
Hackathonin vaiheet
Konseptit toteutetaan Design Sprint prosessin avulla, jossa määriteltynä ajanjaksona tulee suunnittelutyö toteuttaa. Menetelmän avulla mennään eteenpäin eikä pysähdytä epäröimään. Konsepteissa vastataan kolmeen haasteeseen; Fyysinen tila, Toimintamalli ja Virtuaalinen tila
Vaihe 01 – Workshops
Järjestämme kuusi avointa workshoppia viikoilla 6, 7 ja 9 Oppimiskampuksen tulevien oppilaitosten kanssa. Palkitsemme osallistujat leffalipulla ja työpajoissa tarjolla pientä syötävää ja juotavaa. Ilmoittautuminen alla.
Työpajoissa syntyneet ideat tullaan kategorisoimaan ja niistä koostetaan yhtenäinen konsepteja, jotka vastaavat kaikkiin kolmeen haasteeseemme. Vaiheeseen kaksi kutsutaan ideointiin osallistujat ja kootaan tiimit Hackathoniin kehittämään konsepteista kilpailukykyiset kokonaisuudet.
Vaihe 02 – Hackathon 22.3. Myyrmäen kampus
Agenda
Kisapäivän tehtävänä on tehdä suunnitelma vaiheeseen 3 ja luoda konsepti, joka vastaa jokaiseen kolmeen haasteeseen. Tiimien tavoitteena on valmistella konseptista visuaalinen esitys ja viiden minuutin pitchaus.
Tavoitteena on tuottaa konsepteja, jotka ovat uniikkeja, toimivia ja vastaavat kolmeen kisahaasteeseemme. Kisatiimit saavat konsepteistaan oppimiskampustiimiltä palautetta, jonka avulla he voivat valmistautua Heurekassa 26.5.2023 järjestämäämme finaaliin.
Hackathonissa tiimeillä on käytössään 11 supervoimaa, joista kuulette Hackathonissa lisää!
Aikataulu
9.00-12.00
Hackathon Brief & kahvit ja sämpylät
Tutustuminen workshop-vaiheessa kerättyihin ideoihin
Tiimien muodostaminen
Konseptisalkun kokoaminen tiimeille
12-13.00
Lounas linjastolta
Konseptin työstämistä
14-15.00
Kahvia + kokista + energiajuomaa
Konseptin työstämistä
16-18.00
Pizzaa ja tiimit esittelevät päivän aikana kehittämänsä konseptit Oppimiskampus-tiimille.
18.00-21.00
Sauna ja vapaamuotoista toimintaa
Vaihe 03 – Grand Finale 26.5.2023
Finaalikonseptit esitellään Big-Flash -hankkeen päätöstilaisuudessa 26.5.2023, jossa Vantaan kaupungin edustajat valitsevat voittajan.
Ilmoittaudu kisan ensimmäiseen vaiheeseen!
Ensimmäisessä työpajavaiheessa ideoidaan.
Ilmoittaudu kisan toiseen ja kolmanteen vaiheeseen!
OTA YHTEYTTÄ OSALLISTU KILPAILUUN
antti.liljaniemi@metropolia.fi
-
Kartoita
Tavoitteen asettaminen.
-
Luonnostele
Mahdollisten ratkaisujen luonnostelu.
-
Päätä
Ehdotuksia arvioidaan ja valitaan.
-
Prototypoi
rakennetaan prototyyppi
-
Testaa
Kokeillaan prototyypin toimivuutta.