fbpx

Big-Flash -hanke

Uudenmaan ruoka Oy

Uudenmaanruoka on paikallisten ja satokauden tuoreimpien elintarvikkeiden lähiruoka-alusta, joka yhdistää tuottajat ja ihmiset verkkokaupan avulla.

09 artikkelikuva Uudenmaan ruoka logo

09 Kuljetusten optimointi tekoälyn avulla

Kuvaus
Projektin tavoitteena oli hyödyntää tekoälyä reittien optimointiin tuotteita noudettaessa sekä niitä noutopisteille toimitettaessa. Projektissa tarkasteltiin asioita sekä kustannusten, nopeuden että kilpailukyvyn nostamisen kannalta. Projektissa työskenteli opiskelijoita kahdesta koulutusohjelmasta sekä hankkeen projektiassistentti.

Yrityksen kanssa toteuttiin projekti myös Digi-Salama-hankkeessa.

– Projekti toteutettiin keväällä 2022

0
Opiskelijaa

Projektissa kehitettiin Uudenmaanruoka Oy:n kuljetusreittien optimointia ja selvitettiin yrityksen liiketoiminnan kehittämismahdollisuuksia.

Projektin tausta ja tavoitteet

Uudenmaanruoka on paikallisten ja satokauden tuoreimpien elintarvikkeiden lähiruoka-alusta, joka yhdistää tuottajat ja ihmiset verkkokaupan avulla. Verkkokaupan kautta asiakkaat voivat tehdä ennakkotilaukset ja tuottajat tuovat ruokatarvikkeet jakelukeskukseen. Verkkopalvelu sisältää ennakkotilausten teon, tiedon tuotteiden saapumisesta sekä rahaliikenteen. Tuotteet noudetaan jakelukeskuksesta, jonka sähkölukon saa auki kännykällä.
 
Uudenmaanruoka voi lisäpalveluna myös noutaa tuotteet tuottajilta sekä toimittaa tuotteet asiakkaille kotiin.
 
Projektin tavoitteena oli hyödyntää tekoälyä reittien optimointiin, kun tuotteita noudetaan ja kun niitä toimitetaan koteihin. 
 

Projektin toteutus

Reittien optimoimisessa huomioitavia asioita olivat:

  • kustannukset, polttoaineen kulutus
  • ekologisuus näkyviin
  • nopeus
  • sähköauton latauspisteet (kustannukset huomioiden)
  • biokaasun tankkausmahdollisuudet
  • kilpailukyky

Kuljetusreittien optimointi toteutettiin kolmessa vaiheessa: ensin kehitettiin peruskarttasovellus, jonka kautta voi tehdä tilauksia ja laskea yksinkertaisen reitityksen. Toisessa vaiheessa parannettiin reitityslaskentaa ja lisättiin sovellukseen tietoa reitistä. Kolmannessa vaiheessa sovellukseen lisättiin reitin laskennan vaihtoehtoja. Projekti valmistui onnistuneesti asiakkaan asettamien vaatimusten mukaisesti.  

Yrityksen liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksien kartoittamiseen käytettiin Pestle, Five Forces ja SWOT –analyysia. Kehityssuunnitelmassa keskityttiin kolmeen näkökulmaan, vastuulliseen toimitusketjuun, verkkosivujen kehittämiseen sekä yritysbrändin vahvistamiseen. Kehitystyötä voidaan jatkaa konkretisoimalla suunnitelmassa havaittuja kehityskohteita.  

Cookie Consent with Real Cookie Banner